Polymnie
           
Polymnie   Polymnie   Polymnie  
  Polymnie  

Polymnie  

Polymnie  

Polymnie  

Polymnie  

Polymnie  

Polymnie  

Polymnie








 




Polymnie Polymnie Polymnie Polymnie Polymnie Polymnie


Polymnie
Polymnie Polymnie Polymnie
 


Frédéric Chopin, Ballades, Scherzos

Désiré N'Kaoua, piano


POL 107 113

Commander sur Clic Musique !


 
 
Polymnie
PolymniePolymniePolymnie
Frédéric Chopin

1ère Ballade - Sol mineur opus 23 (1831) 9mn35s
2ème Ballade - Fa Majeur opus 38 (1836)
3ème Ballade - La bémol Majeur opus 47 (1841)
4ème Ballade - Fa mineur opus 52 (1842)
1er Scherzo - Si mineur opus 20 (1831)
2ème Scherzo - Si bémol mineur opus 31 (1835)
3ème Scherzo - Ut dièse mineur opus 39 (1839)
4ème Scherzo - Mi Majeur opus 54 (1842)


 
 


La Pologne, Chopin et Désiré N'Kaoua

Lorsqu’en 1961, le célèbre compositeur, pianiste et chef d’orchestre polonais Witold Lutoslawski dut se prononcer en qualité de membre du jury du Concours International d’Exécution Musicale de Genève, aux côtés de Nikita Magaloff et Maria Canals, il attribua un 1er Prix à Désiré N’Kaoua, et fut particulièrement sensible à son interprétation de l’œuvre imposée : la 4ème Ballade de Chopin.
De retour à Varsovie, le maître recommanda, en personne, Désiré N’Kaoua à l’Agence Nationale Pagart. S’ensuivit, dès 1963, une tournée de quinze concerts dans plusieurs villes de Pologne, où Désiré N’Kaoua interpréta sept concertos et deux programmes de récital. L’avis extrêmement élogieux des critiques (dont Jan Weber et Tadeusz Kacsinski) à propos du Concerto de Ravel dans la salle de la Philharmonie Nationale à Varsovie déclencha une succession d’invitations pendant plus de douze ans dans les salles les plus prestigieuses du pays. Ainsi, il donna deux récitals publics dans la maison natale de Chopin à Zélazéwa Wola et plusieurs concerts au Festival de Duszniki (le "Salzburg" de Chopin) dont une avec le Concerto en mi mineur de Chopin sous la direction du célèbre chef Andzei Markowski. En avril 1964, Désiré N’Kaoua se vit offrir la grande salle de la Philharmonie de Varsovie pour y donner plusieurs récitals, ce lieu étant d’ordinaire réservé exclusivement aux concerts d’orchestre. L’année suivante, Désiré N’Kaoua enregistra en Pologne son premier disque pour la firme nationale Polskie Nagrania. Il fut, par ailleurs, invité à jouer dans le monde entier avec de célèbres chefs d’orchestre polonais dont Karol Strija et Stanislas Wislocki. Sa réputation internationale, notamment pour son interprétation des œuvres de Frédéric Chopin, lui valut en 1988 d’être invité à célébrer l’anniversaire du compositeur auprès du pape Jean Paul II au Vatican.
Depuis l’exécution de la 1ère Ballade de Chopin qui lui valut, à quinze ans, le 1er Prix à l’unanimité au Conservatoire d’Alger et, trois mois plus tard, d’entrer au Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris, le lien entre Désiré N’Kaoua et la musique de Chopin n’a cessé de se consolider, et la relation entre le pianiste et le compositeur de s’approfondir.
Ce n’est pas non plus un hasard si Désiré N’Kaoua obtint son 1er Prix au Conservatoire national supérieur de musique de Paris avec le 4ème Scherzo de Chopin. Autre signe du destin, le Concerto en mi mineur fut choisi comme programme de son premier concert avec orchestre, en France. Il avait 18 ans. Depuis lors, Désiré N’Kaoua a interprété régulièrement l’intégrale des Ballades, Scherzi, Préludes et Sonates de Chopin dans un grand nombre de villes : Berlin, Paris, Reykjavik, Papeete, Londres, Niigata, Minneapolis, Madison, Bangkok, etc... ainsi qu’à l’Île Maurice où l’une des salles de classe du Conservatoire Frédéric Chopin porte le nom de Désiré N’Kaoua. Les Editions Musicales Lemoine lui ont d’ailleurs confié le soin de publier les Préludes et les Mazurkas d’après les manuscrits et éditions originales du compositeur. D’autres projets sont en cours. Au Conservatoire Supérieur de Musique de Genève ainsi qu’à l’Ecole Normale de Musique de Paris ou lors de nombreuses "master classes", Désiré N’Kaoua s’est attaché à transmettre le rayonnement qu’avait fait naître en lui, depuis sa tendre enfance, la poésie de Frédéric Chopin.

Hanna Rawicz

 

Dès son plus jeune âge, Désiré N’Kaoua, pianiste français né à Constantine, manifeste des dons exceptionnels qui lui permettront d’être, à 18 ans, 1er Prix du CNSM de Paris, de se perfectionner avec Marguerite Long et Lazare Lévy, et devenir soliste de l’Orchestre Philharmonique de Berlin.
A 27 ans, il obtient le titre envié et rarement décerné de 1er Grand Prix du Concours International de Genève. Dès lors, il effectue de nombreuses tournées en Europe, en Asie, aux USA et le succès que remportent ses concerts fait de lui le soliste invité des plus grands orchestres : les Philharmonies Nationales de Berlin, Varsovie, Prague,
Budapest, Bucarest, de Radio-France, de la R.A.I..
En 1988, Marcel Landowski, Secrétaire Perpétuel de l’Académie des Beaux-Arts, le décore des insignes de Chevalier dans l’Ordre National du Mérite au titre d’Ambassadeur de la Musique Française à l’étranger.
Il donne un concert au Vatican en 1988 pour commémorer la mort de F. Chopin. Sa passion de la musique trouve aussi sa réalisation dans de nombreux enregistrements (Mozart, Schubert, Chopin, Debussy, les Intégrales de Chabrier, Ravel, Alain, Roussel, etc...).
En 1997, Désiré N’Kaoua a été promu, sur proposition du Premier Ministre, Officier dans l’Ordre National du Mérite toujours au titre d’Ambassadeur de la Musique Française à l’étranger et vient de donner son 2000ème concert.


Polymnie

 

Poland, Chopin and Désiré N'Kaoua


In 1961 the famous composer, pianist and conductor Witold Lutoslawski was a jury member at the prestigious Geneva International Music Competition. He and fellow members Nikita Magaloff and Maria Canals awarded the coveted 1st Prize to French pianist Désiré N’Kaoua. Lutoslawski in particular was deeply moved by N’Kaoua’s interpretation of the required piece: Chopin’s 4th ballad.
Upon his return to Warsaw, Maestro Lutoslawski personally recommended Désiré N’Kaoua to the Pagart National Agency. This influential endorsement led, in 1963, to a 15 concert tour across Poland for N’Kaoua, with a programme including seven concertos and two solo recitals.
Critical response was unequivocal : outstanding praise by many critics, including Jan Weber and Tadeusz Kacsinski, for N’Kaoua’s interpretation of Ravel’s Piano Concerto in G at the Warsaw National Philharmonic resulted in further engagements over the following 12 years. These included two public recitals at Chopin’s birthplace, Zélazéwa Wola, and a series of concerts for the International Chopin Festival in Duszniki-Zdro (equivalent of the Salzburg’s festival for Chopin). These performances included Chopin’s Concerto in E minor conducted by the famous Andzei Markowski.
In April of 1964, N’Kaoua was invited to give a series of solo recitals in the grand Warsaw National Philharmonic hall, usually reserved for orchestral performance. The following year, N’Kaoua made his first recording in Poland with the national recording company Polskie Nagrania. Subsequently he was invited to tour as a soloist with the well-known conductors Karol Strija et Stanislas Wislocki. Désiré N’Kaoua’s international reputation for his interpretation of Frederic Chopin’s pieces led, in 1988, to a performance at the Vatican, in celebration of the composer’s birthday, with Polish-born Pope John Paul II.
Since his interpretation of Chopin’s 1st Ballad at age 15, which earned the young Désiré N’Kaoua 1st Prize from the Conservatory of Algiers, and his acceptance to the Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris three months later, N’Kaoua has constantly enjoyed a close association with Chopin. These ties have grown in strength and depth throughout his life. N’Kaoua was awarded 1st Prize at the Paris Conservatory with Chopin’s 4th Scherzo. His first concert, at age 18, included Chopin’s Concerto in E minor.
Since then, N’Kaoua has regularly performed the complete cycle of Chopin’s Ballads, Scherzi, Preludes and Sonatas throughout the world, in cities including Berlin, Paris, Reykjavik, Papeete, London, Niigata, Minneapolis, Bangkok... and in the Mauritius island, where a room at the Frédéric Chopin Conservatory has been named in N’Kaoua’s honor.
The publisher Editions Musical Lemoine asked N’Kaoua to develop a new edition of the preludes and mazurkas, transcribing the celebrated works directly from the composer’s original manuscripts. At the Conservatoire Supérieur de Musique de Genève, the Ecole Normale de Musique in Paris, and in innumerable master classes, Désiré N’Kaoua has continuously and enthusiastically shared his passionate and profound understanding of Chopin’s remarkable and poetic work.

Hanna Rawicz

 

From the time of his earliest childhood, Désiré N’Kaoua proved to have exceptional musical gifts. At age 18, the French pianist received the First Prize of the National Superior Music Conservatory of Paris, where he attended classes with such masters as Lazare Lévy and Lucette Descaves. From the teachings of Marguerite Long, the last student of French composer Maurice Ravel, N’Kaoua inherited Ravel’s traditions.
Today, he remains one the most genuine specialists of Ravel’s music. At 18, N’Kaoua first performed as a soloist with the Berlin Philharmonic Orchestra, and throughout his career he has appeared with the most prestigious musical ensembles, includingthe Philharmonic Orchestras of Berlin, Warsaw, Prague, Budapest, Athens and Roman Switzerland. N’Kaoua has also played with the Chamber Orchestra of Berlin, the Radio-France Philharmonic Orchestra, the National Philharmonic Orchestra of Bucharest and the Lausanne Chamber Orchestra, to name only a few. At 27, the virtuoso was awarded the much praised yet rarely discerned First Grand Prize of Geneva’s famous international competition. Other prizes include the Gold Medal at the Vercelli international competition in Sienna and the First Prize at the Alfredo Casella competition (Italia). N’Kaoua later was named honorary soloist of the Academy of Sienna. In 1988, the French musician was officially appointed Chevalier in Ordre du Mérite, a national honour reserved for a select few. France’s acclaimed composer Marcel Landowski presented the award, naming N’Kaoua “Ambassador of French Music Abroad”. N’Kaoua has fulfilled his mission. He is one of the few virtuosos to have played the complete piano works of Ravel in the composer’s birthplace at Biarritz, France. The performance has been repeated in capitals around the world, including Paris, London, Sofia, Bucharest and Tokyo. In 1989, N’Kaoua gave his 1000th recital.
The artist has also made numerous recordings in France and abroad, including works by Chopin, Schubert, Mozart, Chabrier, Jehan Alain, Fauré, Debussy and Ravel. N’Kaoua is also a contributor the reknowned music publishing house Editions Lemoine : among others works, he has edited Chopin’s 24 Preludes and the complete Mazurkas.
The pianist’s name is mentioned in several reference books, including the German Musicology Dictionary by Hugo Rieman, the Dictionary of Interpreters published by Robert Laffont and Who’s Who in France. In addition to a fulfilling career as a soloist, N’Kaoua is a respected pedagogue, with a reputation depassing France’s borders. He has taught at the Superior Music Conservatory of Geneva and at the National Conservatory of Versailles, France. Désiré N’Kaoua is currently teaching at both the Ecole Normale de Musique de Paris and the Schola Cantorum, two of France’s most prestigious piano schools. In France, he has created the International Music Academy of the Pays de la Loire, a summer music school. He is also at the origin of several competitions: he founded the Sonata Competition of Vierzon in 1986, Guerande’s Festival Estival in 1989 and the International Competition of French Music in 1991.
The Prime Minister of France recently promoted Désiré N’Kaoua to the rank of Officer in Ordre National du Mérite, renewing his mandate as “Ambassador of French Music”.

Polymnie

Accueil | Catalogue | Interprètes | Instruments | Compositeurs | CDpac | Stages | Contact | Liens
www.polymnie.net Site officiel du Label Polymnie • © CDpac • Tous droits réservés •